Langkau ke kandungan utama
Alamat Jabatan

Bahagian Pengurusan Maklumat
Tingkat 4 & 8, Blok B Kompleks Kerja Raya
Jalan Sultan Salahuddin, 50580 Kuala Lumpur

No Telefon Am : 603-27715057

Visi

ICT Sebagai Pemacu Strategik Pembangunan Infrastruktur dan Industri Pembinaan Negara.

Misi
  • Memperkasakan pembangunan ICT KKR melalui pengukuhan infrastruktur dan aplikasi yang bersepadu, dinamik dan efektif seiring  dengan teknologi terkini yang sesuai.
  • Memantapkan pembudayaan dan pengurusan ICT ke arah perkhidmatan professional yang lebih cekap dan berdaya saing.
Objektif
  • Memastikan program ICT Kementerian dilaksanakan dengan cekap dan berkesan selaras dengan kehendak stakeholders.
  • Menyediakan sistem penyampaian perkhidmatan Kerajaan kepada orang awam melalui Portal Kementerian Kerja Raya secara meluas.
  • Meningkatkan pengetahuan ICT di kalangan warga Kementerian Kerja Raya.
Aktiviti-aktiviti dan Fungsi
  • Menyedia, melaksana dan membuat kajian semula Dasar/Polisi/Penerbitan ICT Kementerian.
  • Membangun, melaksana dan menyenggara Sistem Maklumat.
  • Membangun, melaksana dan menyenggara Portal Kementerian.
  • Menguruskan pengoperasian Rangkaian dan Keselamatan ICT.
  • Menguruskan pengoperasian, penyelenggaraan dan peningkatan Pusat Data.
  • Menguruskan perolehan, penyelenggaraan dan pelupusan Aset ICT.
  • Membangun, mengurus dan menyenggara pangkalan data Geographical Information System .
  • Menjalankan penyelidikan penggunaan data geospatial.
  • Membangunkan Aplikasi Multimedia dan Video Korporat.
  • Menyediakan perkhidmatan Meja Bantuan.
  • Memberi sokongan teknikal terhadap perlaksanaan Aplikasi Kerajaan Elektronik (EG).
  • Menyelaras dan memantau projek-projek ICT Kementerian melalui Jawatankuasa Pemandu ICT.
  • Mengadakan Program Literasi ICT.
Piagam Pelanggan
  • Memberi maklumbalas kepada setiap aduan berkaitan ICT yang diterima dalam tempoh (1) hari bekerja. Aduan fasiliti ICT akan diselesaikan dalam tempoh dua (2) hari bekerja.
  • Memastikan capaian bagi Portal Rasmi KKR dan perkhidmatan ICT beroperasi dengan baik sekurang-kurangnya pada tahap 98% setahun.