Laman Utama

Sambutan Hari Kualiti dan Hari Bertemu Pelanggan Kementerian Kerja Raya berlangsung selama 2 hari bermula pada hari semalam (1/12/2008) sehingga 3 Disember 2008. Slogan Hari Kualiti pada tahun ini ialah "Kualiti dan Intergriti Teras Kecemerlangan".  Objektif Hari Kualiti Dan Hari Bertemu Pelanggan Kementerian Kerja Raya 2008 ialah meningkatkan kesedaran dan menerapkan budaya kualiti di kalangan warga Kerja Raya dan memberi peluang kepada pelanggan-pelanggan KKR mendapatkan maklumat dan perkhidmatan yang disediakan melalui pameran, ceramah dan kaunter khidmat pelanggan.

Pelbagai program telah diaturkan khusus untuk warga Kerja Raya seperti pameran kualiti, ceramah integriti, kursus kad Hijau dan program Hari Bertemu Pelanggan. Kemuncak sambutan ialah Majlis Penyampaian Anugerah Kualiti yang akan disempurnakan oleh Yang Berhormat Dato' Yong Khoon Seng, Timbalan Menteri Kerja Raya Malaysia pada 3 Disember (esok) 2.30 petang bertempat di Dewan Tan Sri Mahfoz Khalid.

Majlis Hari Kualiti dan Hari Bertemu Pelanggan KKR telah dirasmikan oleh  Y.  Bhg  Dato' Sri Dr. Abdul Munit Bin Kasmin, Ketua Setiausaha KKR semalam.   Dalam ucapan rasminya, Y. Bhg KSU telah menekankan bahawa setiap warga KKR perlu memahami fungsi dan tugas KKR secara terperinci. Menurutnya lagi, pengetahuan mengenai jalan-jalan persekutuan yang diwartakan kepada KKR dan bangunan gunasama yang dijaga oleh KKR perlu diketahui oleh semua warga KKR.

Sejurus selepas perasmian Y. Bhg KSU, satu ceramah yang bertajuk "Integriti dalam Perkhidmatan Awam" telah disampaikan oleh Timbalan Presiden IIM, Tn. Haji Mustapar Ali.  Beliau telah memberi kesedaran mengenai kepentingan memupuk integriti dalam perkhidmatan awam dan cara-cara memperkukuhkan integriti dalam perkhidmatan awam disamping memberi contoh-contoh yang praktikal. Sebaik tamat ceramah ini, Y. Bhg. KSU telah menyampaikan cenderahati kepada Tn. Haji Mustapar Ali sebagai tanda penghargaan.

Y. Bhg. KSU juga telah melawat tapak pameran kualiti dimana pelbagai booth  disediakan oleh KKR dan agensi-agensinya.

Pada sebelah petang, satu lagi sesi ceramah bertajuk "Pengurusan Berkualiti" diadakan. Ceramah ini disampaikan oleh Tn. Haji Isa bin Abu Bakar, Pengurus Pengurusan Sistem Kualiti, Malaysia Productivity Corporation (MPC).  

Hari kedua sambutan Hari Kualiti dan Hari Bertemu Pelanggan KKR 2008 bermula seawal 8.00 pagi dimana kelihatan para hadirin mengunjungi booth-booth pameran.

Pameran ini berterusan sehingga pukul 5.00 petang.

Pada sebelah petang pula, majlis Penyampaian Anugerah-Anugerah Kualiti 2008 telah diadakan dan tetamu terhormat untuk majlis ini ialah Y. B. Dato’ Yong Khoon Seng, Timbalan Menteri Kerja Raya.

Dalam ucaptamanya, Y.B. Dato’ telah menerangkan bahawa tema hari kualiti iaitu ”Kualiti dan Integriti Teras Kecemerlangan” dipilih kerana kualiti dan integriti mempunyai hubungan yang erat di antara satu sama lain dan sebarang kerja dan perkhidmatan yang mempunyai kedua-dua nilai ini akan mempunyai nilai tambah yang tinggi yang seterusnya akan memastikan sistem penyampaian perkhidmatan dan output projek memberikan faedah yang bernilai tinggi kepada rakyat. Beliau juga menekankan bahawa pengurusan yang berkualiti sahaja dapat melaksanakan Rancangan Malaysia ke-9 dengan jayanya dan seterusnya merealisasikan hasrat negara untuk menjadi negara maju dalam tempoh 13 tahun lagi.

Sejurus selepas ucaptama Y.B. Dato’, satu persembahan multimedia yang menyorot kembali kecemerlangan KKR sepanjang tahun 2007/2008 dan aktiviti-aktiviti hari kualiti yang telah dijalankan oleh Kementerian dipersembahkan.

Majlis diteruskan lagi dengan Penyampaian Anugerah-anugerah Kualiti. Anugerah-anugerah ini telah disampaikan oleh Y. B. Dato’ Yong Khoon Seng, Timbalan Menteri Kerja Raya. Pada tahun ini sebanyak tujuh anugerah diberikan dalam usaha pihak pengurusan atasan memberikan pengiktirafan kepada warga kerja raya. Maklumat anugerah dan pemenangnya adalah seperti berikut:

1. Anugerah Konvensyen KMK Peringkat Kementerian Kerja Raya

Johan akan menerima sijil dan wang tunai RM 1,000.00, manakala Naib Johan akan menerima sijil dan wang tunai sebanyak RM 750.0

Kategori Pengurusan

Johan

Precad

JKR Seberang Perai Tengah , Pulau Pinang

Naib Johan

Kewstar

Lembaga Lebuhraya RayaMalaysia

Kategori Teknikal

Johan

Millstones

JKR Kuari Bukit Pengorak, Kuantan Pahang

Naib Johan

Teras 2 ,

JKR Batang Padang , Tapah , Perak.

2. Anugerah Kualiti ICT (Perkhidmatan Online Terbaik)

Johan

Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM )

Naib Johan

CIDB

Tempat Ketiga

Jabatan Kerja Raya (JKR

3. Anugerah Kualiti Pengurusan Pejabat (Pengurusan Rekod Terbaik)

Pemenang anugerah akan menerima wang tunai dan sijil penghargaan.

Johan

Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM)

Naib Johan

Lembaga Pembangunan Industri Malaysia (CIDB)

Tempat Ketiga

Bahagian Audit Dalam , KKR.

 4. Anugerah Kualiti Kewangan ( Pengurusan Bayaran Terbaik)

Pemenang anugerah ini akan menerima wang tunai dan sijil penghargaan.

Johan

Cawangan Pengurusan Korporat JKR Ibu Pejabat

Naib Johan

Cawangan Jalan , JKR Ibu Pejabat

Tempat Ketiga

Bahagian Pentadbiran , Kementerian Kerja Raya

5. Anugerah Kualiti Pengurusan Perhubungan Pelanggan (Piagam Pelanggan Terbaik)

Pertandingan ini bertujuan menilai Bahagian dan Agensi yang dapat memenuhi kehendak pelanggan sebagaimana yang digariskan dalam Piagam Pelanggan setiap bahagian dan agensi demi meningkatkan mutu penyampaian perkhidmatan.

Johan

JKR Cawangan Kejuruteraan Elektrik, Midvalley

Naib Johan

Bahagian Perancangan Korporat,(BPK), KKR

Tempat Ketiga

Bahagian Akaun (BA), KKR

 6. Anugerah Khas Menteri Kerja Raya

Seramai 6 orang warga kerja raya telah dipilih untuk menerima anugerah khas YANG BERHORMAT Menteri Kerja Raya tahun 2008. Jawatankuasa Pengurusan Kualiti telah bersetuju bahawa penerima anugerah ini :

  • Belum pernah menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang atau

Anugerah Khas Y.B. Menteri Kerja Raya,

  • Memperolehi markah prestasi 80% ke atas untuk 3 tahun sebelum,
  • Telah berkhidmat lebih 30 tahun di Kementerian Kerja Raya atau agensi di bawahnya,
  • Tidak pernah dikenakan tindakan tatatertib sepanjang tempoh perkhidmatan,
  • Tidak mengambil cuti sakit sepanjang tahun 2007,
  • Tidak mempunyai rekod kedatangan lewat sepanjang tahun 2007; dan
  • Memberi sumbangan dalam aktiviti anjuran kementerian/komuniti.

Setiap penerima anugerah khas ini akan menerima wang tunai dan Sijil Penghargaan.

Kategori Kementerian

Shamsuddin Bin Katan

Bahagian Kawal Selia Penyelenggaraan, Kementerian Kerja Raya

Rashid Bin Nordin

Bahagian Kawal Selia Penyelenggaraan, Kementerian Kerja Raya.

Kategori Agensi

Nik Abdul Aziz Bin Nik Nor

Juruteknik Awam dari JKR Dungun Terengganu

Makhtar bin Mat Taib

Juruteknik Awam dari JKR Pasir Putih, Kelantan.

Tuan Zainab binti Tuan Chik

Penolong Pengarah dari Pengurusan Korporat JKR Kelantan

Yusup bin Mahidin

Pemandu Kenderaan dari JKR Daerah Bera, Pahang.

7. Anugerah Tokoh Kerja Raya

Beberapa kriteria telah ditetapkan oleh Urus Setia dalam memilih pemenang bagi menerima anugerah ini. Kriteria tersebut adalah seperti berikut:

  • Terdiri daripada kalangan penerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang.
  • Telah memberi sumbangan besar kepada organisasi, negara dan antarabangsa.
  • Mempunyai pengetahuan dan kepakaran yang mendalam dalam bidang tertentu.
  • Bersih dari kesalahan tatatertib di sepanjang perkhidmatan;
  • Mempunyai pekerti dan sahsiah yang boleh diteladani; dan
  • Pemenang Anugerah Tokoh Kerja Raya bagi Kategori Agensi akan menerima Tawaran Kursus Pendek ke Luar Negara (terbuka – tempat dipilih sendiri), Plak dan Sijil Penghargaan.

    Kategori Kementerian .

    Y. Bhg. Encik Embok Masek Bin Md. Taher

    Setiausaha Bahagian

    Bahagian Kawal Selia Penyenggaraan, Kementerian Kerja Raya

    Anugerah Khas Menteri Kerja Raya (Kategori Agensi):

    Encik Kamarul Bahrin Bin Mohamed

    Ketua Jurutera Elektrik

    Cawangan Kejuruteraan Elektrik, Ibu Pejabat JKR

    Y. B. Dato’ Yong Khoon Seng juga telah menyampaikan Anugerah Khas KSU kepada yang memenangi Anugerah Kualiti sektor awam (AKSA) Tahun 2008 bagi kategori Anugerah Kualiti Pengurusan Projek.Pegawai-pegawai yang terlibat ialah :

    En. Zainuddin Zaakaria (SUB(PP)

    En. Abdul Halim Mohd. Salleh

    En. Muhammad Rosli Bin Muhammad Jaafar (BPAK)

    Mohd Aidil Afizie Bin Daud (BPP)

    Jeffery Bin Yahya (BPP)

    Sebagai tanda penghargaan, Yang Berbahagia Dato’ Sri Dr. Abdul Munit bin Kasmin, Ketua Setiausaha Kementerian Kerja Raya telah menyampaikan cenderahati penghargaan kepada Y. B. Dato’ Yong Khoon Seng, Timbalan Menteri Kerja Raya. Majlis ini ditamatkan dengan Y. B. Timbalan Menteri Kerja Raya membuat lawatan ke tapak pameran disamping para hadirin yang turut hadir.

      Tarikh Kemaskini : 8 Januari 2009